woensdag 21 juni 2017

Review: Slapende reuzen - Sylvain Neuvel

We zijn niet alleen...
Als Rose Franklin op haar nieuwe fietsje vlak bij haar huis in Deadwood, South Dakota rijdt, valt ze plotseling in een enorm gat in de aarde. Ze komt bij op de bodem van een nagenoeg perfect vierkante kuil, waarvan de muren vol staan met ingewikkelde graveringen die licht geven en lijken te pulseren. Maar de brandweermannen die haar komen redden, staren naar een nog vreemder schouwspel: een klein, geschrokken meisje in de palm van een reusachtige metalen hand.

Zeventien jaar later is het mysterie van dit bizarre artefact nog altijd onopgelost; de oorsprong, de maker en het doel zijn onbekend. Uitkomsten van de koolstofdatering tarten elk geloof, het leger schrijft het ene na het andere topgeheime rapport maar lijkt het nergens over eens te kunnen worden, theorieën worden verzonnen en nagenoeg onmiddellijk weer verworpen. Als men geen oplossingen vindt, begint met langzaam zijn belangstelling voor dit schijnbaar onoplosbare raadsel te verliezen.
Maar sommigen kunnen niet stoppen met zoeken naar antwoorden.
Rose Franklin is inmiddels een hoogopgeleide natuurkundige die een topgeheim team leidt om het mysterie van de gigantische hand te ontrafelen. Samen met haar collega's wordt ze aangestuurd door een naamloze man wiens macht en functie net zo mysterieus zijn als de herkomst van het object. Duidelijk is dat Rose en haar onderzoekers op het punt staan de meest merkwaardige ontdekking in de geschiedenis te ontrafelen, en de betekenis ervan voor de mensheid bloot te leggen. Maar als de stukjes van de puzzel eenmaal op hun plaats liggen, zal het resultaat dan juist een middel voor eeuwige vrede of een wapen voor massavernietiging blijken te zijn?

De vertelstijl is in dit boek heel apart en gedurfd, en ontzettend geslaagd. Het hele verhaal wordt verteld in de vorm van vraaggesprekken, missierapporten, experimentlogboeken en audiodagboeken, maar voornamelijk het eerste. Wie die vraaggesprekken afneemt, blijft opzettelijk vaag. Je krijgt mee dat het een belangrijk persoon is met veel macht en die veel contacten heeft, maar veel meer niet. Toch mocht ik hem op een of andere manier, terwijl hij absoluut geen lieverdje is.
De onbekende man interviewt regelmatig wetenschapster Dr. Rose Franklin, warrant officers Ryan Mitchell en Kara Resnik, een paar veiligheidsadviseurs van de president van de Verenigde Staten, een mysterieuze oude man, geneticus Alyssa Papantoniou, consultant Vincent Couture en heel af en toe nog enkele anderen.
Je zou denken dat het op die manier nogal droog of saai overkomt, maar niets is minder waar. De auteur weet deze vraaggesprekken zodanig boeiend te houden dat je nieuwsgierigheid geprikkeld blijft. Het verhaal blijft hierdoor evenmin gespaard van emoties, relaties of intermenselijk gedrag. Integendeel; je krijgt net zo veel mee van de gedachten, het gedrag en de emotionele kanten als in een standaard opgebouwde verhaalstijl. Je leert de personages echt goed kennen.
Ik vond de vertelstijl op die manier intrigerend, origineel en enorm passend bij het concept. Welk genre is het boek? Een mengelmoes van technothriller, sciencefiction en relithriller. De auteur mengt deze subgenres feilloos en coherent zodat het nergens ongeloofwaardig overkomt (misschien voor sommigen wel, maar die zouden de snufjes uit Star Trek vroeger ook ongeloofwaardig gevonden heb, terwijl veel daarvan nu werkelijk bestaat).
Het idee is losjes gebaseerd op bepaalde bekende legenden, die al eens eerder gebruikt zijn, maar de auteur heeft er een unieke draai aan gegeven.
Er volgt een tweede deel, dat was al duidelijk aan de cliffhanger alleen, en ik wil dat absoluut lezen.
Een boeiende thriller met veel twisten, originele elementen en toffe personages.