zondag 13 december 2015

Echt werkende, eenvoudige tips om je dag aangenamer te maken


Het is een selectie van alle goede raad die ik tot nu toe verzameld, gekeurd en uitgeprobeerd heb, en die me bijgebleven is. Tips die ik, min of meer, dagelijks volg omdat ze eenvoudig toe te passen zijn, gemakkelijk vol te houden en mij echt helpen. Van de meeste zul je al eens gehoord of gelezen hebben, maar misschien was je ze weer vergeten, en daarom dit opfrisartikel.

1. Het klinkt logisch, maar velen doen het niet: voor je opstaat, je eerst heel erg goed en zo lang mogelijk uitrekken. Maak alle spieren en pezen wakker. Het is niet voor niks dat een van de beste yogaoefeningen om de dag mee te beginnen de zonnegroet is. Het is een reeks bewegingen die alle ledematen eens goed uitrekt. Goed, hiermee heb je een goede start voor je lichaam gemaakt, nu nog de geest. Nu zal ik zweverig klinken, maar dat maakt me niet uit. Zeg tegen jezelf dat je een fantastische dag zult hebben, een dag vol nieuwe mogelijkheden, en zelfs al zullen er negatieve dingen gebeuren, dat ook die een reden hebben en dat je ze zult aanvaarden. Je bent vooral dankbaar voor die nieuwe dag met nieuwe kansen.

2. Maak niet al te veel plannen. Ja, het zit in onze aard (vooral bij ons dames) om de dag zo goed mogelijk voor te bereiden, om die vol te stoppen met plannen. We voelen ons op die manier voorbereid en nuttig. Maar heeft het zin? Lukt het om alle plannen uit te voeren? Soms wel, maar vaak ook niet. Enkele zaken kun je niet anders dan plannen, ik ben de eerste om dat toe te geven, maar denk eens goed na. Hoeveel van de plannen zijn echt nodig, moeten echt die dag gebeuren? Vaak plan je maar een end weg. Als ze dan toch voor de helft niet uitgevoerd worden, wat hebben ze dan voor nut? Niks! Toch niks positiefs; het geeft je wel een boel stress. Stress om ze toch maar ten koste van alles uitgevoerd te krijgen en stress wanneer het dan toch niet gelukt is (en je voelt je dan bovendien nutteloos of een mislukkeling). Plan alleen het hoogstnodige en voor de rest: leef die dag gewoon, go with the flow. Laat de dag je, dan deels toch, verrassen.

3. Doe ten minste 15 minuten aan intensieve beweging per dag. O, daar gaat ze, de 'doe iedere dag aan sport' tip die we al wel miljoen keer gehoord hebben. Waarom heb je die al miljoen keer gehoord? Omdat het inderdaad erg goed voor je is! Ikzelf voel me daardoor energieker, ik heb een betere concentratie en geheugen, en ik heb meer zin in seks. Met 15 minuten bewegen bedoel ik dan niet: weg en weer lopen in je huis, schoonmaken, boodschappen doen: dat soort huishoudelijke bewegingen bedoel ik niet (dat krijg ik namelijk vaak als antwoord te horen wanneer ik de suggestie doe om 15 minuten te sporten per dag). En geef me geen nonsens excuus dat je er de tijd niet voor hebt. 15 minuten? Doe niet zo raar! Dat vind je vast wel ergens. Zit dan wat minder op facebook! Eigenlijk moet ik zeggen: 30 minuten beweging, maar ik wil het niet pushen. Je hoeft ook de deur niet uit; doe het lekker thuis in je eigen tijd en tempo. Is er geen sport die je leuk vind? Dat kan, maar dat zou me sterk verbazen. Ik denk eerder dat je die sport nog moet ontdekken of leuk moet leren vinden. Er is zoveel keus! Dansen bijvoorbeeld. Zet je favoriete opzwepende muziek op en dans 15 minuten. Voor je het weet is het voorbij of wil je niet stoppen. Hier alvast een heleboel korte workouts waar je uit kunt kiezen.

4. Als er dan toch iets vervelends moet gebeuren die dag, doe het dan zo snel mogelijk. Een van mijn levensmotto's is: uitstel is geen afstel. Je kunt het dan maar beter achter de rug hebben. Ten eerste zul je je veel beter voelen daarna, joehoe, ik heb het gedaan! Applaus voor mezelf! Ten tweede bezorg je je lichaam dan minder stress. Elke minuut dat je de taak uitstelt, besef je dat je het toch nog zal moeten doen, en dat geeft je lichaam en geest enorme stress, al heb je dat niet altijd door. Daarom doe ik altijd eerst de vervelende taken en daarna de leuke, anders geniet ik veel minder van de leuke. Je kunt natuurlijk ook de Oosterse filosofietoer opgaan en zeggen: elke taak moet je met plezier en volle concentratie doen, ook de vervelende, want zo maak je ze aangenamer. Tja, dat heb ik ook geprobeerd, en nee, bij mij werkte het niet.

5. Minstens vijf minuten per dag voor je uit staren en niks doen. Ja, je leest het goed. Ik las iedere dag minstens vijf tot 15 minuten in dat ik werkelijk niks doe, behalve naar buiten staren, naar de tuin (soms aai ik daarbij op automatische piloot de hond, ook heel erg therapeutisch naar het schijnt). Ik heb vroeger mediteren geprobeerd, maar dat is niet aan mij besteed. Misschien heb ik het niet lang genoeg volgehouden, dat zit er dik in, ja, dat moet ik toegeven. Maar ik heb mijn eigen soort meditatie gevonden. Meestal doe ik het vlak voor ik naar het werk moet vertrekken, even een rustmomentje inlassen, een 'verstand en lichaam op nul' moment (hoewel je natuurlijk aan allerlei dingen denkt, maar dat maakt niet uit). Heerlijk is dat! Moet je echt eens proberen, euh, ik bedoel, kun je echt eens proberen (niks moet namelijk). Die 15 minuten zijn zo voorbij en daarna voel ik me echt klaar om aan het werk te gaan.

6. Kijk geen negatief nieuws! Sinds ik geen negatief nieuws meer kijk, voel ik me in het algemeen serener en positiever. Zelfs mijn man heeft het volgen van nieuwsberichten drastisch teruggeschroefd omdat hij merkte dat hij er zich beter bij voelde. Vraag jezelf eens af: waarom kijk je naar het nieuws? Het is alleen maar ellende, heel vaak foutieve berichtgeving of sterk opgeblazen. Meer dan de helft van wat je leest en ziet, zijn leugens! Waarom ze dan lezen?! Je doet het vast uit nieuwsgierigheid of omdat je bang bent dat je anders niet met de anderen zult kunnen meepraten. Luister: belangrijk nieuws krijg je toch wel te horen, er is altijd wel iemand die het je zal vertellen. Dan weet je het ook en dat zonder al die dramatische beelden erbij die vaak nog geforceerd en aangepast zijn. Niet kunnen meepraten met je collega's? Luister dan enkel. Je komt echt niet intelligenter over omdat je over de ellende van de wereld kunt meepraten. Nee, ik doe niet aan struisvogeltactieken. Ik weet heus wel wat er zich in de wereld afspeelt (zoals ik eerder zei: iemand vertelt het je wel). Bovendien: ik lees wel nieuwsberichten, maar alleen degene die ik zelf uitkies, en dat zijn meestal positieve artikels, met goed nieuws, over mensen die goede daden hebben verricht of over nieuwe technologieën, uitvindingen of medische doorbraken.

7. Lees geen e-mails of sociale media meer na een bepaald uur 's avonds. Neem ook geen telefoon meer op. Waarom? Als er een negatief bericht bij zit, lig je de helft van de nacht of de hele nacht te piekeren, terwijl je er vaak op dat moment toch niks aan kunt veranderen. De volgende dag komt ook nog en dan ben je tenminste uitgerust, is het (misschien) zonnig en licht en kun je het beter relativeren. Bovendien: het felle licht van een computerscherm is erg slecht voor de slaap, maar dat had je vast al eens gehoord.


8. Ten slotte: respecteer je slaap! Slaap voldoende; dat heeft alleen maar voordelen. De meeste dingen in het leven hebben zowel voor- als nadelen, maar zorgen dat je voldoende slaapt per nacht heeft alleen maar voordelen. Voor jezelf, voor je geest en lichaam, de kwaliteit van je dag, je omgeving, werk, relatie, kortom: voor alles! Dus bij deze: naar bed toe jij en slaap wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten