zaterdag 14 november 2015

Getest: Fitness Blender en Yoga with Adriene


Ik heb twee fantastische sites gevonden om je dagelijkse of wekelijkse portie beweging binnen te krijgen en dat allemaal gratis! Ik ben ze nu al enkele weken aan het testen en ze nog steeds niet beu. De ene site biedt trainingssessies aan die enorm gevarieerd zijn, met zowel cardio uithoudingsoefeningen als spieroefeningen. De andere is een yogasite met enorm veel diverse programma's, zowel relax als intensief.


Ik heb perioden waarin ik veel sport en dan weer perioden waarin ik haast niets doe. Waarschijnlijk herkenbaar voor velen. Maar over het algemeen doe ik altijd wel wat aan beweging. Ik heb dan ook al heel veel uitgeprobeerd: BBB, callanetics, ju-jitsu, fitness, pilates, etc. De enige rode draad doorheen de jaren is yoga, die bleef hangen en ben ik nooit echt mee gestopt (iedere ochtend de zonnegroet doen: aanrader!). En het is nu eenmaal zo: tijdens perioden waarin ik sport voel ik me mentaal en lichamelijk veel en veel beter, meer energie, meer concentratie, meer zin in... nou ja, in alles en nog wat.
Mijn probleem is niet dat ik niet houd van beweging, maar dat ik er niet van houd om mijn huis te verlaten of om met pak en zak naar een sportschool te moeten gaan om daar tussen anderen te zweten en af te zien. Dat is nu echter door internet opgelost en vooral dankzij enkele fantastische mensen die, zelfs gratis, allerlei workouts aanbieden.
Je kunt zelf kiezen hoelang zo'n sessie moet duren, van 10 minuten tot 2 uren. Bovendien, omdat je het thuis in je eentje doet, kun je een sessie altijd stopzetten of er zelfs twee na elkaar doen. Je kan hijgen, puffen en zweten wat je wil, niemand die het ziet (behalve mijn man dan die het soms hilarisch vindt om me te zien zwoegen)!

Goed, hier die twee geweldige sites die ik met plezier met jullie wil delen:

1. Fitness Blender
Daniel en Kelli - fitnessblender.com

Daniel en Kelli, een spontaan leuk koppel, willen fitness voor iedereen toegankelijk maken. Hun doel met Fitness Blender is om mensen aan het bewegen te krijgen, daarom doen ze het gratis, en dat op een plezierige, supermotiverende en professionele manier.
Ze bieden gevarieerde workouts aan met ontzettend veel keuze (468 verschillende en er komen regelmatig nieuwe bij!).
In een zoekprogramma kun je aangeven wat je wilt. Hoelang de workout moet duren, het type van training: pilates, HIIT (high intensity interval training), low impact, evenwicht, etc. en of je met of zonder materiaal, zoals gewichten, wilt trainen. Er is één programma voor degenen die weinig tijd hebben, verspreid over vijf dagen, die ik aanraad:  'Fitness Blender's Free 5 Day WorkoutChallenge for Busy People'.
Pas op, sommige van de kortdurende trainingsessies bevatten geen warm up en cool down, maar dat zeggen ze er dan bij en kun je apart op hun site vinden. O ja, op hun site zelf kun je de workouts niet op groot beeld zetten (althans, mij lukt het niet), maar dat is eenvoudig op te lossen. Kopieer de titel van de workout, ga naar youtube en plak het daar in de zoekbalk. Iedere workout van Fitness Blender kun je daar vinden en dan wel op groot beeld zetten.
Je vindt op hun site ook voedingstips en andere leidraden om gezond te leven.
Meestal volg ik een programma dat diverse soorten workouts bevat en dat tot aan de cool down. Daarna, voor de cool down, schakel ik over op mijn portie yoga, en wat een fantastische site heb ik daar niet voor gevonden! Lees snel verder.

2. Yoga with Adriene
Yoga with Adriene

Ik ben helemaal gek op haar en op de yogalessen die ze geeft. Adriene geeft yoga op een leuke, grappige manier, want zelf is ze ook een beetje prettig gestoord. De site verwoord het prima: '− het creëert gratis creatieve programma's om mensen van alle vormen en maten te inspireren om contact met hun lichaam te krijgen. Adriene behandelt gezondheid en welzijn op een speelse manier en zelfs met wat humor om zo alle persoonlijkheden te motiveren om aan yoga te gaan doen.'
Ook hier heb je weer ontzettend veel keuze: detox-yoga, yoga om meer buikspieren te krijgen, ontspannen, mediterende sessies, yoga voor beginners of om gewicht te verliezen, etc.
Vergis je niet, de meeste programma's zijn behoorlijk intensief. Yoga verbindt niet alleen geest met lichaam en maakt je bewuster van je lichaam, het versterkt ook je lenigheid, spieren en evenwicht. Degene die denkt dat yoga gemakkelijk is, heeft nog nooit een sessie gevolgd!
O ja, niet alle programma's zijn nog op de site te vinden, maar youtube heeft ze wel allemaal staan.
Eén programma raad ik specifiek aan (als je al iets van yoga hebt gedaan, want anders kun je beter met een beginnersprogramma starten): 30 days of yoga. Iedere dag een kortdurende sessie van rond de vijftien minuten, dat moet de meesten lukken, toch?

Geloof me vrij, eens je ermee begint, zullen niet alleen de oefeningen je verslaafd aan yoga maken, maar ook Adriene is een geweldig motiverende yoga-instructeur. En haar blog is ook leuk om te volgen!

Namens een heel tevreden klant: bedankt Daniel, Kelli en Adriene!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten