woensdag 2 september 2015

No poo: tips & tricks

Als je van plan bent om, net als ik, over te stappen naar het niet meer gebruiken van shampoo, dan kan ik je wat tips geven om de overgang te vergemakkelijken. Eindelijk na bijna 4 maanden kan ik overduidelijk zeggen: mijn haar heeft zich gestabiliseerd, het ziet er weer net als voorheen uit, maar dan vele malen gezonder. Geen leugen, want laatst vroeg een collega: 'Mel, gebruik je nog steeds geen shampoo?' Ik beaamde dat en toen zei ze: 'Daar hebben we niets van gemerkt.' Doelpunt voor mij! En op dezelfde dag vroeg een vriendin hetzelfde. Ze besloot met: 'In het begin kon je het wel zien dat je geen shampoo gebruikte, maar nu niet meer.'  Missie geslaagd dus!



Over de voordelen van het geen shampoo meer gebruiken, zal ik het hier niet hebben. Daarover vind je massa's artikels en blogs, onder andere ook door mij geschreven: hier, hier en hier. Goed, nu wat tips & tricks, want het No Poo gebeuren gaat niet over een leien dakje, dat kan ik je verzekeren. Eerste tip: volhouden! Je weet wel, dat cliché gezegde: de volhouder wint. Wel, dat is hier zeker van toepassing. Vaak gaf ik het bijna op, wanneer mijn haar er droger uitzag of juist te vettig of niet heerlijk naar fruit of bloemetjes rook. Maar ik ben nu ontzettend blij dat ik het niet opgegeven heb (zie bovenstaande getuigenissen).

1. Tijdens de warme maanden zweet je uiteraard meer, ook je hoofdhuid, waardoor je haren sneller een geur afgeven. Dan was je je haren gewoon wat vaker met niet enkel water, maar eens met zuiveringszout aangelengd met water. Het reinigt goed, maar bij mij laat het mijn haren er soms droger uitzien. Dat komt deels omdat ik wat ouder ben en daardoor ook droger haar heb, en ook omdat ik mijn haren nog steeds kleur. Ik gebruik daarom liever appelazijn aangelengd met water. Dat droogt je haren niet uit. Hoeveel appelazijn of zuiveringszout? Dat ligt er een beetje aan hoe sterk je het spul wilt en is afhankelijk van je haartype. Een beetje experimenteren dus. Ik gebruik ongeveer 1/5 product en 4/5 water. Maar als je je haren met zuiveringszout hebt gewassen, kun je ze daarna beter nog eens met appelazijn ook wassen, om de sterkte van het zuiveringszout te neutraliseren. Tenzij je tip 3 (zie verder) gebruikt hebt.
Appelazijn met water - simpel doeltreffend!


2. Veel borstelen en dan bij voorkeur met een varkenshaar borstel (wat veel beter voor je haar is). Je verdeelt daarmee de natuurlijke talgproductie over je haren, wat ze gezonder en sterker maakt. Telkens als ik douche was ik ook de borstel, soms met zuiveringszout, zodat hij weer lekker schoon is.
Varkenshaar borstel - gezonder borstelen!


3. Kokosolie! Wat een uitvinding van moeder natuur. De meest natuurlijke en gezonde conditioner; het laat je haren prachtig glanzen. Het is de gewone keukenvariant die je koopt voor het koken en je overal kunt vinden. Maar pas op: gebruik het niet als conditioner, waarmee ik wil zeggen: je moet het vóór het wassen van je haren gebruiken. Sommigen laten het een hele nacht zitten, dat doe ik echter niet en laat ik even uitleggen waarom. De eerst maal dat ik het gebruikte, verdeelde ik enkele eetlepels over mijn haren en liet ik het twee uren intrekken. Daarna spoelde ik het uit, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig te zijn. Kokosolie is sterk en behoorlijk vettig. Zelfs na een paar keer met zuiveringszout en met appelazijn, was het er nog niet helemaal uit. Ik stak mijn haren dan maar op en dan viel het goed mee. De volgende dag waste ik het opnieuw. Ja! Het zag er niet meer vettig uit, maar glanzend en gezond, net als na het gebruik van een traditionele conditioner (met dit verschil dat ik mijn haar niet kapot gemaakt heb met chemische troep). Ook belangrijk: het voelt veel zachter aan. No poo kan het haar stroever en zwaarder maken, maar kokosolie verhelpt dit. Kokosolie is echt wonderbaarlijk goed voor je haar, maar gebruik er niet te veel van!
Hoe ik het nu gebruik: ik neem ongeveer de hoeveelheid van 2 a 3 erwten kokosolie en verdeel het eerst goed in mijn handpalmen. Daarna wrijf ik het door mijn haren. Goed verdelen! Ik laat het een tweetal uur zitten en spoel het uit met aangelengde appelazijn. Nu gaat het er wel meteen uit en het heeft mijn haar voldoende gevoed.
Kokosolie - bedankt moeder natuur!


4. Je haren op het eind van de douche afspoelen met ijskoud water! Dat is ook zo'n eenvoudig wondermiddel om je haren gezond te houden en ze vooral mooi te doen glanzen. Zelfs al gebruik je daarna een warme föhn, het effect blijft behouden. Het is even rillen en afzien, maar het resultaat mag er dan ook zijn!

5. Ik herhaal het nog eens: volhouden! Bij de één duurt het enkele weken, bij de ander enkele maanden. Zeker is: je haren zullen er nooit eerder zo mooi en gezond uitgezien hebben. En ah, ik kan het niet laten, toch nog eens de voordelen van no poo op een rijtje:
- gezondere haren (en even mooi, zo niet mooier dan bij het gebruik van shampoo)
- minder volle koffers bij het op reis gaan
- minder boodschappen zeulen
- beter voor het milieu
- beter voor de afvoeren in je huis
- beter voor je portemonnee

En het enige dat het terugvraagt, is een beetje tijd, wat voorbij is voor je het weet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten