zondag 17 mei 2015

No Poo - het begin

                                                        Bron afbeelding: global.rakuten.com

Goed, Mel's Wonderland is geen beautyblog en mode en make-up interesseren me bitterweinig, maar toch wil ik mijn ervaringen met No Poo (geen shampoo) met jullie delen. Waarom? Omdat het niet gebruiken van shampoo goed is voor je haren én voor het milieu, en ik ben nou eenmaal een halve hippie die zoveel mogelijk naturel probeert te leven.


Even ter info: ik heb al 27 jaar geblondeerd dun en veel haar of dik en weinig haar (ik vergeet altijd welke van de twee het nu weer is) en ik moet het echt wel föhnen als ik wil dat het er een beetje toonbaar uitziet, m.a.w. ik kan het niet, zoals de gelukkige vrouwen onder ons, luchtdrogen.
Sommigen beweren dat No Poo gaan betekent dat je je haren niet mag kleuren. Jammer dan, maar ik zal er echt niet mee ophouden. Ik ben tweeënveertig en al behoorlijk grijs aan het worden. Ik ben niet zo'n type dat er alles aan doet om er jong uit te blijven zien, verre van, (diëten. Was is dat? Botox. Blijf met naalden uit mijn buurt!) maar het enige dat ik wil behouden is mijn blonde haar. Punt uit. No deal.
Ik geef toe: No Poo is een rage aan het worden, zeker nu meerdere beroemdheden er ook aan meedoen. Dat alleen al zou voor mij een reden zijn om het absoluut niet te doen, maar ik heb mijn smekende haren tijden geleden beloofd dat ik het zou doen en het milieu kan best zonder al die rondzwemmende troep, dus daarom doe ik het.
Het No Poo verhaal begon een klein jaartje geleden (het had toen wel nog niet die pakkende naam, denk ik). Mijn knappe nichtje van 26 jaar werkt bij Greenpeace, is vegetarisch en geeft geen zier om wat er modieus is of niet. Ikzelf ben al 24 jaar vegetarisch, heb zonnepanelen op het dak liggen, recycle alles wat mogelijk is (zelfs kledij), rij zuinig (we hebben maar één wagen, maar wel twee fietsen!), hebben een compostbak, moestuin etc. Enfin, je begrijpt het plaatje.
Toen mijn nichtje me vertelde dat ze al maanden geen shampoo meer gebruikte, geloofde ik haar eerst niet. Ik bedoel maar: ze heeft echt fantastisch mooie haren. En toen ze zei dat door geen shampoo meer te gebruiken ze haar haren maar om de zoveel weken moet wassen, was ik helemaal verbijsterd. Haar haren zien er vele malen gezonder en voller uit dan die van mij, dus besloot ik toen om me ook aan het No Poo te wagen. Ik houd van een uitdaging en verandering op zijn tijd. Echter, ik had nog een serieuze lading shampoo in voorraad en verspillen doe ik niet, dus was het wachten tot alle flesjes opgebruikt waren (en nee, het was geen uitstelpoging).
Dat is op woensdag 13 mei 2015: O help. Nog even genieten van een laatste shampoozonde. Zal ik het echt doen? Ik vind het spannend en eng tegelijkertijd, maar de wetenschapster in mij wint of beter gezegd: het nieuwsgierige experimenteergrage aagje wint.

Volgende week lees je over mijn 'eerste week' ervaringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten